Penilaian formatif dan penilaian sumatif mempunyai beberapa ciri-ciri perbezaan dari segi pengertian, tujuan, aktiviti, masa, bentuk sasaran, liputan, rekod dan tindakan.
Berikut merupakan perbandingan perbezaan antara dua jenis penilaian.
Jenis Ciri | Penilaian Formatif | Penilaian Sumatif |
Pengertian | Satu jenis ujian formal atau tak formal untuk mengesan tahap penguasaan dan kemajuan murid di dalam kelas. | Satu jenis ujian formal untuk mengesan tahap pencapaian dalam sesuatu tap persekolahan. |
Tujuan | Mengesan penguasaan dan kemajuan murid untuk membaiki kelemahan dengan kada segera. | Mengesan pencapaian murid berdasarkan beberapa unit pembelajaran dan pemeringkatan gred murid di dalam kelas. |
Aktiviti | Menjalankan ujian formal atau tidak formal semasa sesi pengajaran dan pembelajaran sama ada dibuat secara individu, kumpulan atau menyeluruh. | Menjalankan ujian formal dalam beberapa waktu berdasarkan ketetapan jadual secara individu mengikut kelas. |
Masa | Semasa sesi pengajaran dilakukan atau setiap hujung bulan. | Semasa semester pertama (pertengahan tahun) dan semester kedua (akhir tahun). |
Bentuk | Ujian tidak formal (pemerhatian dan sesi soaljawab), atau formal (ujian bulan) melibatkan ujian kertas pensel dam masa yang singkat. | Ujian formal adalah ujian kertas pensel atau ujian, lisan dalam jangka masa yang ditetapkan mengikut kesesuaiannya. |
Sasaran | Secara individu, secara kumpulan atau kelas. | Secara kelas |
Liputan | Meliputi sesuatu kemahiran (ujian tidak formal) atau beberapa kemahiran (ujian formal) | Meliputi beberapa unit pembelajaran atau sesuatu tahap persekolahan |
Rekod | Tiada (bagi ujian tidak formal) dan penggunaan senarai semak atau rekod prestasi (bagi ujian formal) | Penggunaan rekod profil atau pensijilan. |
Tindakan | Membetulkan kelemahan dengan kadar segera atau menjalankan aktiviti pengayaan atau pemulihan di dalam kelas. | · Menempatkan murid kumpulan atau kelas yang sesuai. · Merancan g dan mengubahsuai pelajaran atau kurikulum. · Memberi sijil berdasarkan pencapaian dalam peperiksaan. |
this one is good
ReplyDeleteinfo ini membantu...t.kasih.
ReplyDeleteTerima kasih. Info ini sangat membanty..
ReplyDeleteterima kasih
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteByk membantu
ReplyDeleteBlah las
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
Deleteaslmkum.boleh tak bagi contoh penilaian formatif dan sumatif. tq
ReplyDeleteCnth penilaian sumatif - exam mid year & akhir thn
ReplyDeletePenilaian formatif - latihan2 kerja di dalam kelas..
Tq admin 4 information..sgt membantu👍
Terima kasih.
ReplyDeleteTq
ReplyDeleteThankyou so much
ReplyDeleteWelcome, study bgus bgus
DeleteTerima kasih... sangat membantu saya memahami dgn lebih jelas tentang ujian formatif dan sumatif
Deleteterima kasih.. simple dan mudah faham.
ReplyDelete